شبكة نوى
اليوم الثلاثاء 16 أكتوبر 2018م01:15 بتوقيت القدس

دورة تدريبية للصحفيين/ات عبر الانترنت

            

يتعاون كل من "برنامج التدريب الإعلامي" في "الجامعة الأميركية في بيروت" AUB و"مؤسسة دعم الإعلام الدولي" IMS على إنتاج مشروع مشترك يمتد على مدى عشرة أشهر.

يتضمن المشروع برنامج تدريب عبر الإنترنت لصحافيين عاملين في ثلاث مناطق نزاع عربية (سوريا واليمن وغزة). ويهدف البرنامج إلى صقل المهارات المهنية لصحافيين غير قادرين على تلقي التدريب بأساليب أخرى نتيجة ظروفهم القاهرة. ويتمثل الهدف الرئيس من المشروع بتمكين الصحافيين المعنيين من أداء أدوارهم وبتعزيز قدرتهم على إنتاج محتوى مهني. ويستهدف البرنامج تدريب وتوجيه ما بين ٧ و١٢ صحافيًا من كل من البلدان المذكورة أعلاه (أي ما بين ٢١ و٣٦  في المجموع). وهو سيتألف من ١١ دورة (كورس)٬ كل منها يمتد لثلاثة أسابيع٬ ويُقدم باللغة العربية بواسطة مدربين محترفين. وستتناول الدورات المواضيع التالية:

- أساسيات التفكير الصحافي
- منهجيات البحث
تقنيات المقابلة
- إنتاج الأخبار
- إنتاج المواد البصرية
- الصحافة الرقمية
- التوزيع عبر وسائط التواصل الاجتماعي
- اللغة والسرد القصصي

- تقدير المخاطر والأوضاع الأمنية
- أخلاق وقوانين الإعلام
- الصحافة البناءة

تشتمل كل دورة على محاضرات مسجلة ونقاشات مباشرة ومواد بصرية تفاعلية ومدونات وتمارين مكتوبة. وُيقدر الوقت الذي يحتاج كل من المشاركين إلى تخصيصه بـ١٠ إلى ١٢ ساعة في الأسبوع٬ بما في ذلك الوقت المخصص للدروس والتمارين والفروض.

يُطلب من المشاركين إكمال الدورات الإحدى عشرة ليُؤهل للحصول على شهادة إتمام من "قسم البرامج الخارجية الإقليمية" في الجامعة الأميركية في بيروت. وتتضمن كل دورة اختبارًا يُسمح بنتيجته لكل مشارك بالانتقال إلى الدورة التي تليها.

التاريخ المبدئي لانطلاق البرنامج هو ١ شباط/فبراير ٢٠١٩ وتاريخ انتهائه هو ٣٠ تشرين الثاني/نوفمبر ٢٠١٩.

الموعد النهائي لتقديم الطلبات هو ١٥ تشرين الثاني/نوفمبر ٢٠١٨.

* لتنزيل الطلب باللغة العربية "اضغط هنا"
* لتنزيل الطلب باللغة الانجليزية "اضغط هنا"

CONCEPT FOR ONLINE MEDIA TRAINING

Criteria for selection

The Regional External Programs (REP) at the American University of Beirut (AUB) and International Media Support (IMS) are collaborating to produce a ten-month online training program for journalists operating in three Arab conflict zones (Syria, Yemen and Gaza). The program aims to build professional capacity for media practitioners who are unable to receive training in other ways. The overall objective of this project is to empower targeted journalists and to enhance their ability to produce professional content. The project will entail online training and mentoring of 7-10 7-12 journalists from each of the aforementioned countries (21-30 36 in total). It will comprise 11 modules, each extending over a period of three weeks and delivered in Arabic by professional instructors. The modules will address the following topics:

- Basic Journalistic Thinking
- Research Methodologies
- Interview Techniques
- News Production
- Video Production
- Digital Journalism

- Social Media Distribution
- Language and Storytelling
- Risk Analysis and Security
- Media Law and Ethics
- Constructive Journalism

The mode of delivery is based on two-three teaching sessions per week, each lasting for two hours. Each tutorial includes involves recorded lectures, live discussions, interactive visual material, and includes written assignments, blogs and or small exercises. The time estimate for each participant is 10-12 12-15 hours of workload per week including lessons, exercises, assignments etc.

Participants are required to complete all 11 courses to be eligible to receive a Certificate of Completion from AUB’s Regional External Programs. Each course includes built-in tests as a requirement for completion to proceed to the next course.

The tentative starting date of the program is February 1, 2019 November 10, 2018 and the ending date is November 30, 2019 August 30, 2019.

The deadline for application is November 15, October 10, 2018.
 

لنــا كلـــمة